Schipholtaxi’s in het nadeel door ronselaars op Schiphol

Ronselaars zijn al jaren een doorn in het oog van de taxichauffeurs die op de standplaats op Schiphol staan. Na jaren van ronselen in de aankomsthal van Schiphol is er nu een uitspraak van de rechtbank die erger is dan de “Schiphol chauffeurs” hadden kunnen denken.

Elk taxibedrijf mag op Schiphol Plaza zijn diensten aanbieden.

Op Schiphol in de aankomsthal ronselen mag officieel niet, maar als de mensen buiten door de draaideur komen mag iedereen ze gewoon aanspreken en diensten aanbieden. Dat mag omdat het terrein een openbaar karakter heeft volgens de rechtbank. Eigenlijk is het het zelfde dat als je op de Dam gaat staan en mensen mondeling of met flyers je diensten gaat aanbieden. Nou gebeurd dit in Amsterdam of andere steden natuurlijk regelmatig maar dit is even wennen. Het houdt dus in dat iedereen ook op Schiphol mensen mag aanspreken om bijvoorbeeld een telefoonabonnement of de krant te verkopen. Op die manier kan het er aardig druk gaan worden…….

Wij zijn het niet gewend in Nederland

Die taxichauffeurs die ronselen doen dus eigenlijk niets verkeerd, het mag zegt de wetgever dus doen we dat ook denken ze. Dat het “minder netjes” is daar hebben ze niets mee te maken en is duidelijk een kwestie van mentaliteit. Het gebeurd zelfs in het zicht van de officiële standplaats op Schiphol, waar de chauffeurs het nakijken hebben. De van buitenlandse komaf komende ronselaars zijn dit in het land van herkomst zelfs zo gewend. In bv Turkije lopen er ook vaak chauffeurs rond met een pasje om hun nek om hun diensten aan te bieden.

Ronselaars hebben eigenlijk gelijk

Het klink misschien gek en ben zelf ook tegen dit soort praktijken, maar alles heeft een keerzijde. Sinds de taxiwet in 2000 is veranderd horen ALLE taxistandplaatsen vrij toegankelijk te zijn. Dus ook op de luchthaven Schiphol. Nou heeft Schiphol altijd samen met de gemeente Haarlemmermeer een uitzondering weten te creëren. Het is zelf zo erg dat twee derde van de vaste plekken op de standplaats middels een aanbesteding  zijn toegewezen voor veel geld! Ja, veel geld, Schiphol verdiend dus gewoon veel geld aan de taxichauffeurs die daar eigenlijk gewoon gratis toegang hebben! Veel bedrijven die daar een aanbesteding hebben binnen weten te halen, verpachten zelfs die plekken ook weer door. Allemaal mooie trukendozen waar niets van klopt! Ook het creëren van aparte rijbanen voor chauffeurs met een “Schipholvergunning” is erg dubieus. Schiphol zal de uitspraak van de rechtbank dan ook goed gaan doornemen.

De meeste mensen lopen er wel gewoon door als ze worden aangesproken maar toch worden er honderden ritjes voor de neus van de vaste chauffeurs weggekaapt. Vooral de toerist trapt er nog wel eens in. Ze komen aan op een onbekende luchthaven en worden aangesproken door een chauffeur met een pasje om hun nek………. ja, dat moet toch wel goed zijn!? Helaas nemen deze aanbieders het niet zo nou met de beste en kortste route en worden er vaak te hoge prijsafspraken gemaakt. Over het algemeen betaal je bij deze taxichauffeurs dus te veel, veel te veel!

Conclusie

Buiten de hele discussie of het nou wel of niet goed is wat er gebeurd, het is een mentaliteit kwestie. Ik ga toch ook niet voor de deur van de Hema warme worsten verkopen?